Vanliga frågor - FAQ

Hur lång är leveranstiden?

Vi har grymt snabba leveranser! För de allra flesta kunder i Sverige, räcker det med ca 2 dagar innan du har dina nya prylar. Vi packar alla beställningar så snabbt vi kan, ofta samma dag. Du kan följa ditt paket med ett sändningsnummer som du får, när godset skickas från oss. Vid populära kampanjer såsom Black Friday, Dogger Days etc. kan leveranstiden fördröjas något, vi hoppas på förståelse för detta.  

Vad kostar frakten?

För att se exakt fraktkostnad för din order knappa in ditt postnummer i kassan, stora delar av vårt sortiment har en gräns för fri frakt vid ordervärde över 1000 kr.

Normalfrakten ligger på 69 kr vid order under 1000 kr. 

Finns alla varor för omgående leverans?

Ja - om det går att lägga varan i varukorgen. Du ser alltid på varan om den finns i lager eller om varan skickas från vårt webblager. I dessa fall står det angivet när varan beräknas skickas från oss, ex "Skickas om 5-7 vardagar". Skulle vi råka ut för ett lagersaldofel kommer vi kontakta dig snarast för att hitta ett fullgott alternativ.

Kan ni skicka småsaker med varubrev?

Ja, vi skickar alltid med Postnord på grund av den höga leveranssäkerheten. Beställningar som har låg vikt och volym skickas som brev eller varubrev. Varubrev levereras i största möjliga mån till din brevlåda. Vi har tyvärr inte möjlighet att styra hur ett varubrev levereras (brevlåda eller utlämningsställe), det är en bedömning som görs av transportören.

Varför finns inte postförskott som betalalternativ?

Vi har tagit bort postförskott som betalalternativ eftersom det är en dyr tjänst för kunden och dessutom kommer många av de beställningarna kommer tillbaka till oss i retur. Paketen hämtas helt enkelt inte ut och det blir onödiga frakt- och hanteringskostnader som vi nu kan undvika. Vi kan istället erbjuda kortbetalning, fakturabetalning, delbetalning och direktbetalning via bank.

Vilket är mitt närmaste Postnord utlämningsställe?

I Sverige har Postnord massor av ombud ombud på platser som du besöker ofta; affären runt hörnet, bensinstationen eller kiosken. Alla transporter är klimatsmarta - kompensation görs för koldioxiden som släpps ut för att effekten på miljön ska bli lika med noll. Vill du att vi skickar till ett annat ombud skriver du ett meddelande i kassan.

Varför går inte mitt kortköp igenom?

För det mesta beror det på att betalkortet inte är anslutet till Verified by Visa/Mastercard. Gå in till din internetbank och följ instruktionerna där. Verified by Visa/Mastercard ger dig som betalar med kort över nätet den högsta säkerheten för att undvika kortbedrägerier. Ibland kan det bli fel när kortköpet ska verifieras och beror oftast på ett lokalt fel. Prova att trycka Ctrl+F5 i webbläsaren för att rensa cache-minnet, alternativt prova i en annan webbläsare. Ring oss gärna så hjälper vi dig!

Kan jag lämna min beställning per telefon?

Självklart kan vi hjälpa dig om du hellre vill ringa in din beställning. Vid telefonbeställningar kan du inte betala med kort, utan får välja faktura eller delbetalning. Du når oss på 0176-14889, klicka här för att se våra öppettider. 

Kan man hämta varorna man beställt i Norrtälje?

Nej, sedan den 4/12 2023 har vi stängt butiken ute i Norrtälje och därmed är inte detta leveransval möjligt längre. Vi får se om vi hittar en lösning i framtiden. 

Kan ni spola rullen med lina åt mig?

Ja. Tänk på att möjligheten till öppet köp upphör när en produkt specialanpassas - därför rekommenderar vi dig att spola själv. Detta är också en tjänst som vid högt tryck i butiken inte kan utföras omedelbart, så kontrollera gärna med oss innan du åker långväga för att få denna hjälp.

Vad är kupongkod för något?

Kupongkoden används om du har fått ett presentkort och vill lösa in det.

Wow. Jag måste bara få berätta hur bra ni är. Hur gör jag?

Svara gärna på våra kundnöjdhetsundersökningar från Prisjakt och Pricerunner som finns på ditt ordererkännande från oss.

Jag har beställt. Är mitt paket på gång?

Direkt när vi har packat din beställning, skickas ett mejl till dig där du kan följa statusen på ditt paket. Första registrerade statushändelse kommer när paketet passerat den första transportterminalen i Stockholm på kvällen. Du kan även kontakta Postnord direkt om du tycker det tagit för lång tid. Ha ditt sändningsnummer tillhands!

Jag har beställt. Varför har jag inte fått något ordererkännande på mejlen?

Antingen har vi fått fel mejladress eller så kan vårt mejl ha fastnat i skräppostfilter. Skicka gärna ett mejl till oss om du tror att du har uppgivit fel mejladress.

Jag har beställt. Hur gör jag om jag inte kan hämta ut paketet?

Paketet ligger kvar 6 dagar hos ditt Postnord utlämningsställe, därefter returneras paketet till oss och vi måste ta ut en avgift om 300 kronor för frakt och hantering. Liggtiden kan inte förlängas. Paketet kan däremot hämtas ut av bud med sändningsnumret. Glöm inte att ta med att ta med både mottagarens och budets legitimation.

Jag har beställt. Hur gör jag om jag vill byta utlämningsställe?

Meddela oss så fort som möjligt. Postnords kostnad för att ändra transportuppdrag är 200 kronor om paketet redan har lämnat oss.

Jag har ångrat mig. Hur skickar jag tillbaka det jag har hämtat ut?

Vi erbjuder öppet köp i 30 dagar vid oanvänd vara. Vill du utnyttja öppet köp så skicka tillbaka varan väl förpackad i oskadad originalförpackning tillsammans med ifyllt returdokument (som du finner nedan). Du som kund står för returfrakten. Vi återbetalar hela produkternas värde till dig när varan har kommit i retur väl emballerad och oskadad. Om originalförpackningen är skadad eller tejpad på görs 20% avdrag på krediteringen. Om varan är skadad görs en individuell bedömning av skadan. OBS! Retur av delar i ett paket innebär ordinarie kampanjpris på resterande paketartiklar. Önskar du byta storlek eller produkt lägger du en ny order.

Läs mer om våra villkor för Ångerrätt, öppet köp, retur och garanti HÄR

Vänligen fyll i retursedeln som du kan ladda ner här.

Returadressen är: Dogger AB, Hantverksgatan 15, 314 34 Hyltebruk. 

Det är fel på det jag beställt. Hur gör jag?

Kontakta oss så hjälper vi dig. Skicka inte tillbaka något innan du fått kontakt med oss. Är det fel på varan står vi för eventuella fraktkostnader. Serviceärenden och tekniska frågor kan våra leverantörer ofta hjälpa dig med direkt. Vi hänvisar därför i första hand till respektive leverantörs supporttjänst. Här finner du en sammanställning över supportnummer till våra största leverantörer.

... men om jag har handlat i er butik i Norrtälje?

Kontakta oss på mailen info@dogger.se eller telefon 0176-14889 så hittar vi en lösning. 

Jag har inte fått någon faktura. När kommer den?

Det kan dröja upp till en vecka innan din faktura kommer på mejlen. Hör av dig till oss om det har gått mer än en vecka!

Jag har brutit av spötoppen. Kan man köpa den löst?

Idag går det i regel inte att få tag på lösa spötoppar, eftersom de flesta leverantörerna ej lagerför det längre. Normark och Svendsen Sport har ett visst utbud på lager men räkna med att priset oftast blir lika högt som ett nytt spö.

Spödelarna går inte ihop ordentligt på mitt nyköpta fiskespö.

Antagligen har spöet s.k. spigot-holkar och då är det helt i sin ordning! Spigot-holkar anses vara en mycket bra övergång på spöskarvar och sitter därför på många moderna spön.

Varför heter ni Dogger?

Dogger har varit vårt varumärke i många, många år. Firman grundades redan 1932 men för många år sedan bytte vi namn från AB Nils Wennerström till Dogger AB. På sjörapporten i radio omnämns nämligen Dogger flera gånger om dan.

Doggers bankar (från dogge, ett gammalt nederländskt ord för fiskebåt) är en stor sandbank i Nordsjön, belägen ungefär 100 km öster om Storbritannien. Bankarna är sedan länge ett viktigt fångstområde för fiskeindustrin.

Can I order outside Sweden?

It's only possible for us to handle orders to Sweden, Finland (not Åland) and Denmark today.

Vad innebär det att förhandsboka en produkt?

Vissa utvalda produkter finns för förhandsbokning på Dogger. Detta är produkter med mycket hög efterfrågan där man genom att förhandsboka kan ställa sig i kö för att ta del av kommande inleveranser. I rådande tider har vi tyvärr inga exakta leveransdatum på dessa utan de skickas ut i turordning till alla som förhandsbokar. Du kan när som helst kontakta oss och avbryta din köplats, fram till och med den dag som produkten skall skickas till dig.